olives.blogg.se

2014-06-16
07:00:00

"Magkänslan är konstig"

Vill ni skapa outfits som jag gör?? Om ni inte vill kan ni sluta läsa, ni behöver inte bry er då.. Surtanter... Men iallafall, läs gärna om ni vill veta hur jag tänker kring kläder, för jag tänker, varje dag är en ny chans att skapa outfits. Kom igen, använda hjärnan och läs sötisar. Ni kommer kanske ångra er, eller inte. Puss
 
 
När jag gör outfits går jag ofta på känsla, det som känns bra i magen. Men magkänslan är konstig och svår att följa, tyda och beskriva. Därför tänker jag inte gå in på det mer, utan det är något som kommer när man är van. 
 
Först gäller det att tänka: Vad vill jag klä mig till? Att ta foton? Att gå på stan? Att vara i skolan, eller att ha en myskväll hemma hos någon kompis? 
Därefter måste du fråga dig själv, vill du gå efter ett tema av något slag? Du kan välja en glad och färgrik outfit, eller en dystrare gråare och mindre uppseendeväckande outfit. Du kan välja att klä dig fint till en fest, eller välja att vara lite formel på skolan. 
Därefter gäller det att hitta kläder som man kan ha till detta tema. 
Allting behöver inte vara typiskt för ditt tema, om du inte hittar ett par byxor som är tillräckligt formella för att gå till skolan i kan du välja ett par diskreta byxor till en formellare tjöja som inte tar för mycket uppmärksamhet. Det är inte eller särskillt snyggt att överdriva allt till 110%. 
 
 
 
 
 
Jag brukar också välja om jag vill gå efter en speciell färg, eller ett speciellt plagg. På så sätt har jag något att förhålla mig till. Jag kanske just vill framhäva min nya superdupersnygga kofta. Ja då tar jag min kofta och ser till att ha en diskret färg till. Så om jag har en mintgröna kofta kan jag välja at ha massa vitt till, för att man ska se koftan tydligt. Om jag hade valt rött till hade koftan inte blivit lika synlig och dessutom hade färgerna skärt sig= inte snyggt.
Om jag just vill framhäva min kofta kan jag välja att inte ha för mycket smycken och så till. Det kanske räcker med att ha ett brunt diskret bälte och en brun väska till. Brunt är inte en jätteuppseendeväckande färg och därför tar det inte över på samma rätt som ett rosa plagg skulle ha gjort. 
 
 
Jag brukar ofta tänka i tre färger. En bas, oftast vit eller svart. Men basen kan också vara blå eller rosa om basplaggen är i den färgen. Tex om man har en blå klänning, då bli basfärgen blå. Sen väljer jag en färg som går att kombinera snyggt till blått, den färgen har jag på jacka, skor, huvudbonar och/ eller väska. Efter det väljer jag vilken metall jag vill ha till, dvs om jag vill ha guld, silver eller brons. För att välja det tittar jag på vilken färg dragkedjor och knappar har på resten av kläderna. Om det inte finns några knappar och dragkedjor väljer jag helt enkelt färg själv, beroende på vad som känns snyggt och passande. Inte svårare än så.
 
 
 
Till plagg med mycket olika färger brukar jag undvika, väskor och jackor som är enfärgade, eller som har färger som inte finns i det färgade plagget. Jag har helst bara ett par skor som är svarta och diskreta, eller skor som är den färgen som finns på plagget. Så om plagget är rött, blått, grönt, lila och gult kan jag välja ett par enfärgade röda skor, som inte skär sig till det färgiga plagget. Till det tar jag mycket glitter och accecoarer ( guld). 
Om det dock finns väskor, skor, hattar och jackor som passar kan jag också välja att ta allt. Basplagget, som har massor av färger +enfärgade skor med bling bling +väska med någon liten fjäder kanske+ en jacka som inte täcker basplagget för mycket och en hatt. Jag tycker att glada och färgiga plagg antingen ska få synas ensamma, eller förstärkas av massor av annat. 
 
 
 
Något som jag inte har gjort på länge är att kombinera två helt olika stilar. Tex ta en rosa tröja till svarta höga stövlar, kjol och skinnjacka. Jag kombinerar alltså den tjejiga stilen med något dystert. Det tycker jag är jätteroligt att göra, så jag får se till att göra nån sån outfit snart. Man får en lite "wow"- känsla av den slags outfiten tycker jag.
 
 
 
Något som jag aldrig skulle ha är dock jeans till jeans. Dvs ett par mörka jeansbyxor till en aningens ljusare jeansskjorta. Det blir bara fel och för skuret för min smak. Men såklart, alla ser olika ut och man kan säkert göra det snyggt med lite fix. 
 
Sen i slutet gäller det att följa magkänslan och fråga sig själv: Blev detta snyggt? Man ska aldrig gå i kläder som man inte känner sig bekväm i. Det vitkigaste är att se självsäker ut, annars spelar det ingen roll vad man har på sig. Ös på med detaljer, halsband, armband, ringar, fotband, hatt/ mössa/ keps, handskar, kofta, jacka, väska, bälte, skor. Det är detaljerna som gör den stora förändringen. En enkel klänning kan bli en del av en outfit fullspäckad med assecoarer.
 
 
Haha! Nu har mästaren talat. Ser att detta är ett riktigt #jagärbästpådethär- inlägg. Jaja, ni vet att jag på riktigt inte är så #jagvetbäst- ig. HOPPAS ATT NI LÄSER DETTA! För jag vill att ni ska veta att jag själv inte ser mig som proffs inom kläder. Tycker bara att det är otroligt roligt att kombinera, och varför inte visa er hur jag tänker? Satte... Vid tolv kommer ett inlägg som förhoppningsvis blir kortare än detta... 
 
OBS!!! Alla bilder hänger inte ihop till texten, jag har bara plockat lite bland lite olika outfits...
 
Förrsten gav detta inlägg mig själv massor av inspo vad man kan göraför  outfits. Tack till mig själv
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: