olives.blogg.se

2014-05-28
11:52:00

Plugg

Vi alla har olika sätt att pugga, vissa gör allt i sista sekund och andra gör upp planer för att hinna med allting. Vissa pluggar mindre, vissa pluggar mer.
 
Oavsätt hur man pluggar så blir det lite stressigt i slutet, man måste checka gång på gång att man kan allt eller att allt är klart. Det kan göra de där sista timmarna på söndagskvällen jobbiga.  Därför gäller det att tänka smart, då det alltid kommer hinder i vägen för en som kommer att försena arbetet, tro mig jag vet hur det känns. 
På högstadiet får man mest läxor som man måste plugga in, prov föredrag osv. Man får nästan aldrig papper man fyller i och sen är klart. Jag själv brukar ha svårt att hinna med allt då jag är lite "tidsoptimistisk" vilket gör att jag får det väldigt stressigt i slutet av veckan då allt ska vara inlämnat. Arbetet kan då försämras något om man har otur.
 
Alla pluggar olika hårt och har olika lätt att få in saker i huvudet. Om man inte har pluggat till ett prov alls som man ta konsekvenserna som kan komma. Det funkar inte att skylla ifrån utan om man vill ha bra betyg, utan man får lägga ner tid på att plugga några extra timmar i veckan för att klara det. 
Jag blir själv irriterad på de som fjantar eller sover sig igenom skoldagarna, när man ändå är i skolan kan man försöka lära sig lite, annars blir de där 30 timmarna i veckan heeelt onödiga. 
Att inte bry sig om skolan, sin framtid och sitt betyg är väldigt osmart enligt mig, om man har bra batyg kan mna göra i stort sätt vad som faller en in senare i livet.
 
 
Mina tips:
 
  • Se över veckan och se vad du kommer att göra vissa dagar, när har du tid att göra läxan?
  • Räkna med ett du kommer att göra något spontat ca två gånger i veckan vilket gör att du får mindre tid till arbetet.
  • Låtsas att ditt arbete ska vara klart två/tre dagar innan det egentliga datumet, det gör att man inte vantar till sista dagen att göra läxan.
  • Se till att ha lite tid över dagen innan för att hinna checka att du kan allt i lugn och ro.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: